luni, 20 octombrie 2014

Las-o, măi, că mergi așa!


    În marile orașe, transportul este o adevărată bătaie de cap. Dacă aduni mașinile personale, taxi-urile, autobuzele, microbuzele, bicicletele, nu m-ar mira ca totalul să-l depășească pe cel al pietonilor. Mașini să fie, că-n rest, Dumnezeu cu mila! Dacă ar fi să-i cataloghez cumva pe români, aș spune că sigur nu sunt economi și vizionari. Când prețul carburanților crește, șoferii par a fi luați prin surprindere, la fel ca și atunci când se trezesc în trafic, în plină intersecție, într-un vacarm de claxoane și înjurături. În plus, benzină sau motorină să fie în rezervoare, că ziua este frumoasă și cu mai puțină mâncare pe masă.

   Bag de seamă că, în loc să ne văităm de creșterea prețului la carburanți, am putea să ținem banii în portofel și să folosim bacnotele economisite pentru a ne deplasa mai ieftin și mai relaxat. Cum?
Păi dacă nu ne ajută picioarele să străbatem două bulevarde și tot atâtea intersecții până la destinație, atunci vă invit să  faceți cunoștință cu simpaticul taxi, autobuz sau cu distinsa bicicletă. Sunt convinsă că am avea cu toții mai puține riduri pe frunte, mai puține grimase pe față și poate mai puține divorțuri (din cauza stresului și a tensiunii, desigur!). Și da, cu siguranță am avea mai puține kilograme, pentru că un mix de mijloace de transport presupune un efort crescut față de statul în scaunul (mult prea) comod al automobilului personal. Fiind bipezi de la natură, cel mai puțin sănătos lucru pentru noi este statul pe scaun, așa că mersul pe jos, pedalatul pe bicicletă, călătoria în picioare cu metroul sau autobuzul înseamnă mai puțină presiune asupra coloanei și mai multă susținere pentru celelalte organe vitale. Mișcarea înseamnă sănătate și iată că v-am spus motivul principal pentru care ar trebui ne schimbăm modul de a călători în oraș.
 
   Este drept că mașina personală este la îndemâna noastră oricând, dar un drum până la serviciu poate fi de două ori mai lung și mai stresant decât dacă l-am parcurge cu alt mijloc de transport. Cu indulgență spun că s-ar simți o considerabilă fluidizare a traficului dacă 25% dintre șoferi și-ar lăsa mașinile acasă, în parcare sau în garaj. Cu un procent de 50% cred că am obține un trafic perfect. Mi-e greu să aspir la un procent de 75% și cred că mai degrabă am simți că ne-am întors în timp, pe la 1900 toamna-cum ne place să spunem.


    Pentru toți șoferii din România și pentru fiecare în parte, am un mesaj pe care îl transmit cu sinceritate:
      - Las-o, măi, că mergi așa!

    Și vă invit să luăm la rând diverse mijloace de transport în oraș și-o să vedeți că e mai greu să renunțati la ciocolată decât la mașină. Și ciocolată chiar nu este vitală pentru existența noastră. Luăm la rând pasaje pietonale scăldate de soare, încălțați în adidași, ghete sau încălțăminte cu toc. Mersul pe jos este sănătos, te aduce în contact cu persoanele din jur și te pui la curent cu noile magazine și localuri deschise în drumul tău. În plus, bărbații spun mereu femeilor că mersul pe jos face piciorul frumos. Bărbaților, vă plac gazelele? Ei bine, și nouă ne plac caii de cursă lungă!
    Apoi ne facem curaj și ne amintim cât de bine pedalam în copilărie, ne suim în șaua biciletei, care ne duce pe două roți acolo unde cele patru roți ale mașinii nu pot ajunge. Mare păcat că la noi în țară pistele pentru bicicliști nu sunt atât de numeroase pe cât ar trebui să fie, dar suntem descurcăreți din fire și depășim problema. Claxonul bicicletei este discret și-abia dacă este nevoie să-l apeși, numai când un porumbel dezorientat sau vreun cățel vesel apar în cale. Bicicleta nu-i cea mai bună soluție când plouă, ori când temperaturile sunt scăzute, dar întotdeauna există alternative.
    În cele din urmă, mergem la ghișeu și cumpărăm câteva bilete de autobuz, așteptăm relaxați în stație până sosește și ne urcăm voioși, ca și când am merge la o primă întâlnire. Pentru bucureșteni, o plimbare cu trenul ce șerpuiește pe sub pământ, scurtează distanțele ca prin minune, economisind timpul mai ceva ca banii bunicii la CEC. Iar la întoarcere, vă propun să luăm taxiul, ca să ne tragem sufletul (și să ascultăm poveștile taximetristului, veșnic narator cu povești fără sfârșit).



      În timpul facultății, cel mai eficient mod de a ajunge la cursuri era să merg pe jos circa 15 minute, până la stația de metrou, care mă ducea la 100 de pași  de Facultatea de Istorie. Ar dura prea mult și sigur v-ați pierde concentrarea dacă v-aș vorbi despre modul de funcționare a Comisiei Europene, dar astăzi mă bucur să împărtățesc cu voi o inițiativă grozavă a acestui organism european: o „dietă de transport echilibrată”. Vă întrebați ce-i aia o dietă bla, bla, bla...? Ei bine, Comisia Europeană ne recomandă să folosim un mix de mijloace de transport pentru a ne deplasa mai ușor și mai eficient în oraș. În traducere liberă, să călătorim cu cap prin oraș, astfel încât să scăpăm de aglomerația din trafic. Sună bine, nu-i așa?

    Vă invit și pe voi să intrați în aplicația Do The Right Mix Romania și să postați fotografii sugestive care să redea conceptul de deplasare prin oraș printr-un mix de mijloace de transport: https://www.facebook.com/DoTheRightMixRomania/app_1532474300309002 . Fie că ești călare pe o bicicletă, ori că împarți locul din autobuz cu o bunicuță guralivă sau iei orașul la pas, pune-ți fotografia în aplicație și te poți alege cu un voucher Decathlon de 400 lei . Să-ți iei adidași noi, o bluză sport sau batoane energice pentru întreaga săptămână. Sau orice altceva îți poftește inima!

6 comentarii:

  1. Cred ca glumesti.
    "Simpaticul taxi" in Bucuresti te umple de nervi de nu se poate, sunt doar cateva firme care au soferi mai seriosi si nu gasesti intotdeauna masina cand vrei. In plus, taxi-ul, daca faci o socoteala, te cam usuca de bani.
    Transportul in comun de suprafata, in special cu autobuzul, este oribil. Pe langa jeg si mirosuri, aglomeratia este aproape de nesuportat si la orele de varf mai bine mergi pe jos daca nu vrei sa stai 2 ore in autobuz.
    Metroul este cel mai ok, dar nu il poti da ca solutie viabila pentru Bucuresti din cauza ca statiile sunt relativ putine pentru nevoile calatorilor (infrastructura este in curs de dezvoltare acum, dar mai dureaza un cincinal) si din pacate la distante destul de mari. Altfel, e acceptabil.
    Mersul pe jos este sanatos si placut, adevarat, dar nu pe distante mari, daca vrei sa mai porti si tu pantofi cu toc, ca doar nu esti trekker de oras.
    Bicicleta iarasi este o solutie doar pentru vreme frumoasa si tinute mai casual.
    Daca m-as baza strict pe transportul in comun, nu as mai rezolva nici 50% din treburile zilnice. Stiu asta din experienta. Din pacate, intr-un oras mare si aglomerat masina este o necesitate nu un moft. Daca eu trebuie sa fac ~20km pana la serviciu (in oras, nu fac naveta), cum ai propune sa fac asta cu transportul in comun? Sa plec cu 3 ore inainte de acasa? Sa stau prin statii inca pe atat la intoarcere?
    Carburantii sunt scumpi, orice e scump pana la urma. Viata in orase mari si pline are costurile sale, fie ca ne convine sau nu.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna, asa cum am scris in articol, cel mai bun lucru este sa mixam mijloacele de transport, nu sa renuntam complet la masina. Ideea este ca foarte multi dintre noi au transformat masina personala intr-un obiect indispensabil. Cum da un pic ploaia sau se racoreste, toti se urca in masina si au un car de nervi cand sunt blocati in trafic.
      Cu taxi-ul s-ar circula mai rapid daca nu ar mai fi atatea masini care sa blocheze traficul. La fel si cu autobuzul, troleibuzul, dar sunt mult prea multe masini care aglomereaza circulatia.
      Oricum, mai presus de toate, modul in care se circula astazi ni se datoreaza noua. Ai zis de „jeg si mirosuri, aglomeratia” din autobuze, deci responsabili suntem tot noi, oamenii.
      Intotdeauna se pot pune bete in roate, indiferent de initiativa :) Ideea articolului este aceea ca este loc de mai bine...chiar si in traficul bucurestean.

      Si nu, nu glumesc :) In orase mult mai mari decat Bucurestiul, precum Barcelona sau Londra, se circula foarte ok si cu mijloacele de transport in comun...

      Ștergere
  2. Si masina mea sta pe mai mult pe trotuar in fata casei pentru ca merg intotdeauna pe jos la serviciu si evit si nervii cu locurile de parcare. Doar in week-end ce o " scot " la plimbare sau cumparaturi.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Brindușa, îmi plac oamenii care renunță la mașină atunci când merg la serviciu, pentru că mai scapă de rutina casă- locul de muncă, luând contact cu persoane noi si lasand grijile de peste zi in urma. Masina este si ea utila, asa cum ai zis si tu, la cumparaturi sau cand vrei sa faci o plimbare mai lunga, dar prea multi oameni au devenit dependenti de ea. E un alt tip de sedentarism, pe care trebuie sa-l constientizam.

      Ștergere
  3. Ai foarte mare dreptate si mi se par foarte snobi cei care spun ca nu pot renunta la masina personala.
    Prefer de zece ori mai mult sa merg cu metroul sau cu autobuzul sau chiar pe jos decat sa stau blocata in trafic bara la bara si sa imi fac nervi.
    Nu am masina personala, dar nici nu as vrea pentru ca mi se pare mult mai bine sa merg pe jos sau folosindu-ma de transportul in comun.
    Ma enervaza iarna ca e foarte frig si e mai greu, insa, in rest, e chiar foarte ok.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dorina, suntem pe aceeasi lungime de unda:-)
      Este bine si iarna, pentru ca ne crestem imunitatea. Daca ne ascundem de ploaie, de vant, de zapada, de caldura, intr-o masina, cand ne mai traim viata, cand ne mai bucuram de ceea ce ne inconjoara?!

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...